dimecres, 18 d’octubre del 2017

Trencant el silenci (DSR-1)

Després d'uns dies de poca activitat al blog, crec que ha arribat l'hora de trencar el silenci. Per fer-ho, sortiré de l'armari. I ho faré acompanyada de la DSR que, si fins fa uns dies era per a mi una perfecta desconeguda, ara ha esdevingut la meva companya de viatge. Amb ella em llevo i amb ella me'n vaig a dormir. Compartim dia i nit, pensaments i preocupacions, alegries (poques) i tristeses.

Les sigles DSR corresponen a Distròfia Simpàtico Reflexa que ve a ser el mateix que SDRC Síndrome del Dolor Regional Complex, nom que actualment sembla el més usat per referir-se a aquesta "entitat clínica" o dolència que alguns qualifiquen de malaltia i que també rep altres noms: Síndrome espatlla-mà, Atròfia o Distròfia de Sudeck, Causàlgia...
 
Tot i que se n'han publicat diversos estudis, sembla que forma part de les malalties rares o, si més no, desconegudes, en el sentit que no s'acaba de saber ben bé com apareix i, sobretot, com es guareix o se supera. A la xarxa hi ha alguns articles publicats que pretenen informar i donar a conèixer aquesta afectació i tots coincideixen força -fins i tot els que s'han escrit a base de "copia i enganxa"-, pel que fa a simptomatologia, criteris de diagnòstic, estadis / evolució i tractament, així com en el desconeixement de molts dels aspectes que l'envolten. També van en la mateixa línia els temaris dels estudiants de medicina.

La complexitat rau en la relació que té amb el sistema simpàtic (que ja és prou complex per si sol), que queda anormalment activat i és el responsable del bloqueig i la inflor, entre altres símptomes.

Una altra qüestió que fa que sigui complexa és que, tot i que en el currículum dels estudis de medicina forma part de la traumatologia, en el seu diagnòstic i tractament hi intervenen diferents especialitats mèdiques: traumatologia, rehabilitació, anestesiologia, metge de família... O sigui, que embolica que fa fort.


Per què es desenvolupa aquesta "malaltia"? Per un seguit de causes un xic complexes que, com he dit, no s'acaben de saber ben bé. En el meu cas, és un dany colateral d'una intervenció d'espatlla en què em van fer una sutura i ancoratge del labrum i que va seguir amb un període una mica llarg d'immobilització del braç. Però no us espanteu si us han d'intervenir de l'espatlla, la DSR és poc freqüent (entre un 1 i un 5 %) i sembla que afecta més les dones de la franja d'edat dels 40 als 60 anys.

Tot i que sóc del tot conscient que no estic davant d'una malaltia greu, sí que em trobo amb un dia a dia del tot diferent i que, pel que em diuen, pot ser una mica llarg. Per això, sense pretenir fer un treball sobre aquesta dolència, (no tinc els coneixements necessaris per fer-ho i, pel que sembla, tampoc arribaria a cap conclusió), aprofitant el nou ritme de vida en què m'he trobat immersa, sí que tinc intenció d'escriure sobre algunes curiositats amb què em trobo, alguns aspectes que descobreixo o algunes sensacions que experimento. Per tant, és probable que algunes de les entrades següents adoptin un caire una mica diferent del que publicava fins ara i que tinguin més o menys relació amb la DSR.

Nota: M'han advertit que pot ser llarg i pesat i que necessitaré altes dosis de paciència. Espero tenir-ne prou i que vosaltres també en tingueu!

Adriana, octubre 2017
DSR-1




Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Deixa el teu comentari...