divendres, 7 de setembre del 2018

El pseudogimnàs casolà


Des que va començar aquesta meva història amb la Distròfia Simpàtico-Reflexa he tingut molta inquietud per saber de què anava tot això i, com he dit altres vegades, he cercat informació havent de destriar entre el gra i la palla, guiant-me més pel sentit comú que no pas per un criteri basat en uns coneixements que no tinc.
La recerca i les consultes a professionals sanitaris i fisioterapeutes m’han portat a conèixer alguns recursos terapèutics que, evidentment, desconeixia. D’aquesta manera, per exemple, vaig descobrir la teràpia del mirall o l’existència de fèrules extensores per als dits, de diferents sistemes. Val a dir que el tema de les fèrules, en general, és tot un món i que, possiblement, el tractarem a part.
Sentir repetidament paraules com raresa, lentitud i paciència, m’ha dut a empoderar-me pel que fa a aquesta dolència i a emprendre algunes iniciatives, sempre en paral·lel amb els tractaments mèdics i terapèutics que m’han anat proposant els professionals que em porten.
El fet que la rehabilitació, rehabilitació i rehabilitació sigui el millor remei, ha fet que porti moltes hores exercitant l’extremitat afectada, sota tractament i supervisió del personal del Servei de Rehabilitació de l’Hospital d'Olot, així com en consultes d’altres professionals del sector per tal de complementar el que m’ofereix el servei sanitari públic, entretenint-se en detalls que allà potser no tenen temps per dedicar-hi.
El cas és que, entre una cosa i altra, he anat agafant idees tant d’exercicis que puc fer pel meu compte com de materials per realitzar-los. Per això, en l’entrada anterior esmentava que casa meva s’està convertint en un pseudogimnàs. Efectivament, això és així. En els mesos que fa que això dura, el meu cuidador de capçalera m’ha ajudat en la construcció d’alguns estris que he utilitzat i utilitzo en les diferents fases d’aquest procés.
Que la pilota de goma era massa forta per la meva mà? La solució passa per fer-hi uns quants forats. Que un dels metges em recomana treballar amb la meitat d’una pilota? Me’n parteixen una i al cap del carrer. Que descobreixo la teràpia del mirall? Un espill collat sobre uns cartró amb la inclinació adequada farà el fet. Que em cal un rodet per fer rossolar el braç damunt d’una superfície? Un cilindre d’escuma de la que es fa servir per aïllar tubs pot anar bé. Que em recomanen cargolar i descargolar? Mitja dotzena de cargols de rosca i resistència diferents, collats damunt una base de fusta faran el fet. Que em costa agafar alguns objectes prims? N’augmentarem la superfície amb un gruix d’escuma. Que m’aniria bé un sistema de politges per aixecar un petit pes i fer la força constant? Una pesa que ja tenia, un cordino d’escalada, una politja i quatre ferros i l’endemà ho tindrem muntat. Que em calen fèrules de posar i treure per a cada un dels dits? Trobarem els materials i les farem a mida. Que l’esperadrap per collar-les amb la calor es desfà i embruta molt? Voltarem tots els basars fins que trobem unes petites brides de velcro de les d’organitzar cables.  
No us penseu pas que tot plegat sigui gaire complicat ni costi gaires diners. Per començar, es necessita capacitat d’observació. En segon lloc, una mica d’enginy per fer cada un dels muntatges. En tercer lloc, reutilitzant materials en farem una bona part i, amb la compra d’alguns elements podrem acabar cada instal·lació. Finalment, només és qüestió de posar-hi ganes, força de voluntat i constància a l’hora de fer-los servir. Ara bé, no podem anar per lliure; hem de fer cas dels consells dels professionals, que són els que ens poden orientar sobre què ens convé en cada moment.
Acabarem aquesta entrada de caire tecnològic amb una mostra fotogràfica d’alguns dels elements d’aquest pseudogimnàs. Tan de bo siguin d’utilitat per alguna altra persona afectada.
    
Adriana, 7 de setembre de 2018
DSR-30

Pilotes de diferent duresa i textura, mitges pilotes per
exercitar articulacions distals, taps de suro i gomes per
fer diferents moviments i força

The mirror box

Mirror box visual feedback therapy o teràpia del mirall:
consisteix a
proporcionar una falsa sensació de moviment de
l’extremitat afectada a partir de l’extremitat sana, per mitjà d'un
mirall
que amaga el membre afectat i que reflecteix el sa.


Muntatge casolà per aixecar
pes amb una politja

Exercici amb politja

Fèrula dinàmica extensora de dits
(www.ortoweb.com)
Cal dir que col·locada en un dit sa
queda tan mona com una joia



 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Deixa el teu comentari...