dijous, 20 de febrer del 2025

50 anys d’FP a Olot (IV)

Secretaria 1: concepte, tasques, persones i reflexió

El taulell de la Secretaria de l’Institut ofereix una visió del centre des d’un angle particular. Els despatxos queden més a prop dels passadissos que no pas de les aules. Per tant, des de les oficines, veiem el centre des d’una perspectiva diferent. Des de darrere el taulell el mirem diàriament i n’observem els canvis: un nou pla d’estudis, un nou equip directiu, un nou edifici... Cada canvi comporta unes novetats que s’han madurat -o no- abans de posar-se en marxa.

Canvia la tipologia dels alumnes, la dels professors, la manera com ens tracten els pares... Canvia el soroll dels passadissos, els jocs a l’hora del pati i els horaris de les classes. Uns arriben, els altres marxen. Canvia el ritme circadiari de l’institut i la Secretaria és allà mateix on va ser el primer dia.

Nosaltres estem molt familiaritzats amb aquest espai de l’institut, però ben segur que moltes persones de la comunitat educativa i del públic en general desconeixen què s’hi fa, a la Secretaria d’un centre educatiu. Aprofitant l’oportunitat que em brinda el cinquantè aniversari del centre, descriuré uns quants aspectes d’aquest espai que tothom sap on és i molts desconeixen què s’hi fa.

Què és la Secretaria d’un institut?

Un dels significats del mot secretaria és: despatx o oficina de secretari[i]. La definició que apareix al DCVB  del mot secretari, tot i que tot que no contempla totes les funcions d’un secretari d’institut, em sembla força completa i adequada a aquesta figura. Diu així: el qui està encarregat d'estendre les actes, donar fe dels acords, custodiar els documents, escriure la correspondència d'una corporació, oficina, assemblea, etc.,

Així doncs, la Secretaria d’un institut és on s’hi duen a terme les tasques que depenen del secretari de l’equip directiu, un professor que durant un període de temps, té encomanades les funcions de secretari.

Qui treballa a la Secretaria d’un institut?

Tot i que el responsable de la Secretaria és el secretari de l’Equip Directiu, les persones que hi treballem som auxiliars administratives -o administratives-,  funcionàries -o interines- de la Generalitat de Catalunya. Sí, som funcionàries, aquell nom que porta associades tantes connotacions negatives de les quals tantes vegades ens hem hagut de defensar.

Som bona gent i, com a servidores públiques, estem al servei de la ciutadania. En els més de vint-i-tres anys que porto en aquest lloc de treball he tingut la sort que la (quasi) totalitat de companyes amb qui he treballat, ha tingut clara la nostra funció d’estar al servei de la ciutadania.

De qui depèn el personal de la Secretaria d’un institut?

Els funcionaris podem accedir a una d’aquests cadires ja sigui en la tria de places després d’aprovar unes oposicions o bé en un concurs de trasllat. Els interins ho poden fer a través d’una borsa de treball que gestiona la Secció de Personal d’Administració i Serveis (PAS) dels Serveis Territorials del Departament d’Ensenyament i Educació Professional (STE) a Girona.

Físicament estem en un institut, al servei del secretari de l’Equip Directiu i a disposició del director. Orgànicament depenem del Departament d’Ensenyament i Educació Professional, que cada començament de curs deixa escrit quines són les nostres funcions en els Documents per a l’organització i gestió dels centres (DOIGC). Ara bé, no oblidem que som funcionaris al servei de la Generalitat de Catalunya i que avui som aquí, però demà podem concursar i anar a treballar a un altre centre educatiu o en un altre departament de la Generalitat. 

O sigui que tenim tres patrons que, algunes vegades, no han remat en el mateix sentit i més d’un cop ens han encarregat, demanat o exigit funcions que no ens corresponien.

Un exemple de tenir tants caps és la gran incongruència que s’ha posat en relleu darrerament i que m’abelleix explicar-vos: no ens està permès el teletreball perquè les nostres funcions inclouen l’atenció al públic; ara bé, no podem beneficiar-nos del complement d’atenció al públic perquè es considera que prestem atenció a la comunitat educativa i no pas “al públic”. De contradiccions com aquesta, a l’administració n’hi ha moltes. Aquí vull fer notar que durant el confinament sí que ens van permetre teletreballar i tots els alumnes van rebre les notes i no va quedar cap tràmit administratiu pendent.

Què s’hi fa a la Secretaria d’un institut?

Des que una persona s’interessa per estudiar fins que acaba la seva vida a l’institut, qualsevol tràmit que no sigui purament acadèmic, formatiu o disciplinari, es fa a la Secretaria. I tot allò que pugui menester un cop acabats els estudis, també: certificats, títols…

Donar resposta a les peticions d’informació sobre estudis, tràmits, convalidacions, equivalències… Acompanyar en el procés de preinscripció i matrícula. Introduir i tractar les dades en el programa o programes de gestió (en plural perquè encara no hem aconseguit treballar i mantenir una sola base de dades). Preparar-ho tot perquè a l’hora d’entrar notes els professors tinguin oberta per a cada alumne que tenen a classe una casella per a cada matèria que cursa.

Preparar els butlletins de notes per a cada alumne, trimestrals i finals. Preparar les actes d’avaluació, trimestrals i finals. Esmenar les errades que puguin sorgir (els errors i descuits són molt punyeters!).

Tramitar títols acadèmics (els d’ESO d’ofici i els d’estudis postobligatoris quan la persona interessada el demana) i fer-ne el seguiment fins que arriben al centre. Custodiar-los i guardar-los fins que el titulat el recull. I si no el recull? Doncs es guarda sempre més. 

Arxivar i custodiar in saecula saeculorum els documents personals i els expedients acadèmics de cada alumne perquè, en qualsevol moment del seu futur, se li pugui certificar qualsevol circumstància referent a la seva vida acadèmica. Triar, mantenir i netejar els arxius històrics: alguns documents són de conservació permanent, altres es conserven 5 anys, altres es conserven els d’uns cursos determinats… Tenim els expedients de tots els alumnes que han passat pel centre durant aquests cinquanta anys!

Diuen que parlar de diners és poc elegant, això no obstant, vull fer saber que tot això ho fem per un mòdic sou que trobareu en la taula de retribucions que podeu consultar en aquest enllaç[ii] (C1 o C2 nivell 14), ja que, si nosaltres som servidors públics, els nostres salaris també es fan públics.

Reflexió: les persones per damunt de tot

Porto vint-i-quatre cursos en aquest institut. He treballat amb uns quants equips directius (director, cap d’estudis, coordinador pedagògic, administrador, secretari…). He coincidit amb quatre directors i amb sis secretaris -són els càrrecs amb qui tractem més directament-.

Ens hem avingut, hem treballat de costat i cadascú de nosaltres ha aportat tot allò que ha sabut. Hi ha hagut moments de tensió pel volum de feina, el poc temps per fer-la i les eines, sempre insuficients, que ens proporciona el Departament d’Educació i Formació Professional. Amb uns i altres ens hem arremangat i ens n’hem sortit.

Malauradament, ara fa dos anys una enganxada amb una d’aquestes persones va obrir una ferida que ha deixat una gran cicatriu. Aquell fet m’ha fet pensar molt en l’autoritarisme, en el tracte als altres i el respecte a les persones en general. És per això que  vull acabar aquesta entrada amb unes paraules que en aquell moment vaig adreçar a tots els membres d’aquell equip directiu que van subscriure i aprovar les paraules del director. Les poso tot seguit com a darrer paràgraf i convido tothom que les llegeixi a fer-ne una reflexió.

“Per més poder que se us atorgui durant la vostra vida, sobretot, recordeu que per damunt de tot hi ha el tracte a les persones, independentment del seu estatus. Tots deixarem una petjada als llocs per on haurem passat. La forma d’aquesta petjada només depèn de nosaltres. I l’única cosa que llegarem quan morim és el record que els altres conservin de nosaltres. Està a les nostres mans com volem que sigui.” 

Adriana Llongarriu Castanyer
Olot, 20 de febrer de 2025

 


Secretaria de l'Institut La Garrotxa. 2025

Les reformes de fa uns anys van deixar un espai interior diàfan

 
 


[i] en aquest document faig servir el gènere no marcat i no el desdoblament propi de l’anomenat llenguatge inclusiu (secretari o secretària; alumne o alumna) per tal d’alleugerir-ne la lectura.

[ii] heu de buscar “personal funcionari” (sense destinació especial); els administratius de centres som del grup C1 o C2 i tenim el nivell de destinació 14.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Deixa el teu comentari...