Estudiar FP Agrària a Olot
La meva situació acadèmica d’aquell moment m’hauria permès accedir a
estudis universitaris. Em motivava el ram de l’agricultura, però em sentia poc
preparada en matèries com la física i la química, el grau d’exigència de les
quals era força elevat a les enginyeries. La inseguretat i la por al fracàs van
fer que desestimés aquella opció. Ho sabia tothom i era profecia: a primer curs
d’Enginyeria feien una bona escabetxina.
L’alternativa als estudis universitaris era la Formació Professional.
Recordo que amb els pares i germans vam estar buscant on podria cursar estudis
d’FP2 Agrària i no vam triomfar. Hi havia un centre prop de Lleida, l’Escola
Agrària de l’Urgell, actual Institut Mollerussa, que vam descartar per la difícil comunicació amb Olot.
L’altra possibilitat eren les Escoles Familiars Agràries, que seguien les
directrius dels seus ideòlegs de l’Obra. Eren escoles de l’Opus Dei,
fet que per si sol ja feia que a casa les descartéssim. La meva insistència per
aquells estudis, va dur-nos a consultar si hi tindria lloc. La meva petició va
ser rebutjada pel fet de ser una noia. Si que era difícil formar-me en el ram
escollit! O potser és que per estudiar FP Agrària essent dona havia nascut
massa aviat.
Tot i que els alumnes iniciaven els estudis d’FP1 acabada l’EGB, als 14
anys, i que jo en aquell moment era força més gran, vaig ser una de les dues
noies de la primera promoció de l’FP Agrària a Olot (1984-1986). En aquell primer
curs, érem uns quants els alumnes grans que procedíem d’altres estudis
secundaris i només assistíem a les assignatures tècniques, amb la idea de
familiaritzar-nos en l’agricultura i la ramaderia. La idea era que, a partir
del tercer any, ens poguéssim matricular a l’FP2. Però l’FP2 Agrària no es va
poder implantar en acabar l’FP1 i la continuïtat dels estudis agraris d’FP a la
Garrotxa no estava assegurada.
En aquells primers cursos fèiem les classes de les assignatures pràctiques
a les antigues escoles de Sant Privat on ens desplaçàvem amb els nostres
mitjans. Encara faltaven uns quants anys perquè es donés tanta importància als
temes de seguretat i responsabilitat. Per sort, no va passar mai res.
En finalitzar aquella primera etapa -juny de 1986- amb una bona relació
personal i laboral amb l’empresa familiar agrària on havia fet les pràctiques,
malgrat la desconfiança inicial pel fet de ser una noia, em vaig incorporar al
món laboral del sector agrari. Vaig exercir aquesta professió durant tres o
quatre anys fins que el primer d’un seguit de problemes músculo-esquelètics que
vindrien més endavant, va fer aconsellable abandonar aquella feina que exigia
un esforç físic considerable.
La meva experiència com a agricultora va ser molt enriquidora i va anar
acompanyada de grans aprenentatges i d’un bon creixement personal. Em vaig
haver d’espavilar en moltes feines i processos i en molts aspectes de la vida.
Vaig continuar la relació amb l’IFP i vaig tenir una alumna en pràctiques.
Malgrat la importància de la presència de la dona a pagès, ser dona i pagesa no
és gens fàcil; menys encara si no ets filla de pagès. Si us ve de gust, podeu
llegir l’article “Ruralisme
amb mirada de dona”, publicat en aquest mateix blog on trobareu
opinions i publicacions sobre aquest tema, des de diferents punts de vista.
Mentrestant, a l’IFP La Garrotxa seguien insistint en la continuïtat dels
estudis d’Agrària. El curs 1987/1988 s’impartiria el Mòdul Professional Agrari
(dins el Pla experimental de la Reforma Educativa), d’un sol curs i que no
tenia tota l’equivalència amb la Formació Professional de segon grau. L’FP2
Agrària com a tal no es va arribar a implantar mai a La Garrotxa. De fet, en
cas d’haver-se implantat, el seu futur no hauria estat assegurat, ja que, tal
com vaig repetint en aquesta sèrie d’escrits, els responsables d’Educació i
Formació Professional són adeptes als canvis i a les reformes. Els canvis
arribem en forma de llei (vegeu l’apartat glossari al capdavall d’aquest escrit).
El curs 1997/1998, amb la LOGSE ja implantada, s’iniciarien els estudis
de Tècnic/a en explotacions agràries extensives (CFGM). I com que els canvis no
deixarien de banda l’especialitat Agrària, aquest CFGM seria substituït, a
partir del curs 2011/2012, pel seu equivalent que, sota la llei LOE, rep el nom
de Tècnic/a en producció agropecuària, a l’espera de nous canvis que, ben
segur, ja es deuen estar preparant.
No ha estat fins el curs 2022/2023 que s’ha implantat el CFGS de
Ramaderia i sanitat animal, els alumnes del qual pertanyen principalment a dos
tipus d’estudiants: el grup més nombrós són els aspirants a cursar el Grau
universitari de Veterinària que n’han quedat exclosos per no haver aconseguit
plaça i el segon grup, inferior en quant a nombre, són els alumnes que han
cursat el CFGM de Producció agropecuària.
De què em venia aquell gran interès pel món rural? Hi ha moltes possibles
respostes a aquesta pregunta que més d’un es deu haver formulat. Ja de ben
petita seguia el pare d’excursió i presenciava les seves converses amb la gent
del territori, masovers i masoveres de totes les cases de pagès per on passàvem. Veia com s’interessava
per ells, pels seus costums, per les seves paraules o expressions curioses. Potser
em ve dels estius de la meva primera infància passats a Llongarriu de la Vall
del Bac. O qui sap si he heretat alguna cosa de la meva àvia Manuela
Montsalvatge a qui els masovers li van dir “ens agrades perquè ets tan pagesa”,
un elogi espontani, sentit i de proximitat, del qual dues generacions després
em fa enorgullir de la meva àvia paterna.
Hi han hagut moltes iniciatives que han anat de bracet amb els estudis agraris
a la Garrotxa com ara el programa radiofònic Trenquem el cuc, l’Agenda del
pagès o la col·laboració amb el Laboratori Polivalent de la Garrotxa en els
seus inicis, en els quals, a imatge i semblança de Forrest Gump, també
hi vaig ser. La majoria d’aquestes iniciatives han estat promogudes per en Pitu
Guix, conegut per la seva entusiasta estima a la pagesia i impulsor d’activitats
diverses en defensa del sector agrari.
Coincidint amb el cinquantenari de l’arribada de l’FP a Olot, enguany fa
quaranta anys de l’FP Agrària a la Garrotxa. Prop d’una quarantena de
promocions de Tècnics auxiliars (FP1), de Tècnics (CFGM) i de Tècnics superiors
(CFGS), que poden ser entre 600 i 700 persones, ens hem format en aquest sector.
Alguns ens hi hem dedicat poc temps, d’altres porten molts anys treballant-hi,
mentre que d’altres hauran continuat amb estudis superiors. Tal com està el
sector agrari i, tenint en compte les traves burocràtiques, els canvis de criteris
i la falta de suport d’aquest sector tan important que ens alimenta i modela el
nostre paisatge, podem dir que haver format aquesta colla de professionals és
haver sembrat la llavor per a un món millor.
Per molts anys companys ex-alumnes de l’FP Agrària i companys professors
del Departament d’Agrària!
Amb en Pitu Guix i la Carme, en una sortida d'FP1 Agrària (1984-1986) |
Adriana Llongarriu Castanyer
Olot, 31 de desembre de 2024
CRONOLOGIA DELS ESTUDIS D’FP AGRÀRIA A OLOT
1984-85 Comencen els estudis d’FP Agrària
1985-86 Acaba la primera promoció i primers titulats d’FP1 Agrària
1986-87 Comença a funcionar el Laboratori Comarcal Polivalent (més endavant
SIGMA)
1987-88 Mòdul Professional Agrari (Reforma Educativa) d’un curs de durada
1988-89 Primer intercanvi amb escola agrària d’Aurillac, dels alumnes de 2n
curs FP Agrària
1997-98 Inici del CFGM Tècnic en explotacions agràries extensives (codi 0302) -
LOGSE
1998-99 Primers titulats d’aquests nous estudis (0302). Els últims seran el
2010/2011
2007-08 Primers titulats en CFGM Tècnic en Jardineria (codi 0305) – LOGSE
2011-12 Primers titulats en Tècnic en producció agropecuària (codi AR10) - LOE
2012-13 Primers titulats en Tècnic en Jardineria i floristeria (codi AR50) -
LOE
2022-23 Inici CFGS Tècnic Superior en ramaderia i assistència en sanitat animal
(codi ARC10) – LOE
2023-24 Acaba la primera promoció de titulats en ARC10
GLOSSARI
FP – Formació Professional
IFP – Institut de Formació Professional
FP1 – Formació Professional de 1r grau (1r i 2n curs)
FP2 – Formació Professional de 2n grau (3r, 4t i 5è curs)
BUP – Batxillerat Unificat Polivalent (3 cursos)
COU – Curs d’Orientació Universitària (1 curs)
CFGM – Cicle Formatiu de Grau Mitjà
CFGS – Cicle Formatiu de Grau Superior
LOGSE – Llei Orgànica 1/1990 d’Ordenació General del Sistema Educatiu
LOE – Llei Orgànica 2/2006 d’Educació
LOMCE – Llei Orgànica 8/2013 per a la millora de la qualitat educativa (Llei
Celaá)
LOMLOE – Llei Orgànica 3/2020 que modifica la LOE (2/2006)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Deixa el teu comentari...