Passar comptes
amb l’estat és una cosa que sempre m’empipa. Tinc la sensació que m’estan
fotent per un costat o un altre. Això no obstant, any rere any, aquest temps, compleixo
els meus deures tributaris amb l’esperança –tot sigui dit- d’obtenir una
declaració a retornar i no pas a pagar.
Com que sóc una
persona assalariada i poca cosa més, la meva declaració és molt senzilla, de
manera que confeccionar-la és tan simple com demanar l’esborrany, revisar-lo i
confirmar-lo. Que toca cobrar? Doncs, com més aviat millor. Que toca pagar?
Fracciono el pagament i n’endarrereixo una part (el 40% del que em toca pagar).
Al tractar-se d’una liquidació tan simple, sempre me l’havia fet jo mateixa:
primer amb aquells impresos que s’omplien a mà, més endavant instal·lant el
programa que venia en un CD, posteriorment descarregant el programa i d’un
temps cap aquí, demanant l’esborrany i confirmant-lo. Amb els anys, aquesta
gestió s’ha simplificat molt.
L’any passat,
per uns motius determinats, em vaig veure obligada a fer una liquidació
complementària, cosa que ha comportat que se m’hagi endarrerit un tràmit que
tinc pendent amb una altra administració. Perquè si una cosa hem de tenir clara
els que tenim tots els nostres petits ingressos declarats -en blanc-, és que
estem sotmesos a comprovacions i revisions; mentre que els que fan negocis de
volum considerables, poc clars, que s’embutxaquen diners del bé comú o mouen
quantitats importants de diner negre, aquests, o bé estan exempts d’aquests
controls, o bé saben com escapolir-se’n. Costa d’entendre, però l’actualitat
ens confirma que és així.
Doncs bé, després
de l’experiència de l’any passat i davant del dubte, enguany he optat per
acudir a l’Agència tributària perquè m’ajudessin a fer la meva liquidació,
demanant cita prèvia, triant dia i hora, mirant -és clar- que no coincidís amb
el meu horari laboral, perquè, encara que sigui funcionària tinc molta feina i
m’agrada complir. De manera que avui a un quart de cinc de la tarda, amb
aquella calor que fins i tot les cigales cantaven, em dirigia a l’agència
tributària perquè tenia hora a dos quarts de cinc.
M’hi he
presentat ben puntual, com m’agrada a mi. A l’entrada, una dona vestida amb
l’uniforme del personal de seguretat m’ha demanat que diposités la meva bossa
de mà i la meva carpeta a l’escàner que hi ha a l’entrada i, després de treure els
25 cèntims (canvi de la infusió de l’esmorzar) que portava a la butxaca, he passat
per l’arc de seguretat. Un cop a l’altra banda m’ha indicat on podia seure per
esperar que m’avisessin quan fos el meu torn. No tinc temps d’apuntar el cul, que
ja m’avisen que puc entrar.
M’ha atès una
noia d’una edat semblant a la meva, s’ha revisat la documentació que li he
ensenyat, ha respost les consultes que li he fet, m’ha fet les dues
declaracions que havia de fer, me les ha deixat enllestides i impreses; la meva
ja està presentada i l’altra, preparada perquè el titular la signi i la
presenti. Després de donar-li les gràcies ens he acomiadat amablement.
De tornada a
casa, mentre sentia el cant de les cigales, pensava en la noia que m’ha
atès. Desconec si és funcionària, interina, laboral, contractada per la
campanya de la Renda...,
però sí que es tracta d’una treballadora pública i, com a tal, forma part
d’aquest col·lectiu que tant sovint ha estat -i és- criticat i menyspreat per
molts usuaris; del col·lectiu que ha patit, pateix i patirà unes fortes
retallades -com si fos el culpable dels problemes de la crisi i de la mala
gestió i manca de previsió dels nostres governs-. Pensava amb ella i en la
professionalitat que ha demostrat, l’amabilitat que ha tingut amb mi i de
l’eficàcia i eficiència amb què ha prestat el seu servei tot esperant que els
usuaris del servei –també públic- que estic prestant jo, quedin igual de
satisfets i se sentin tan ben tractats com m’he sentit jo avui.
Voldria que no
es perdéssin dos detalls. El primer: totes i cada una de les paraules que m’han
adreçat tant a l’entrada (seguretat) com a l’interior (oficina) han estat en un
català (amb aire garrotxí) correctíssim i en un to amable i cordial. El segon: he estat
fora de casa menys de mitja hora.
Aquesta petita
experiència d’avui confirma una cosa que sempre he tingut clara: les persones
som com som, independentment de si fem la nostra feina en un lloc públic o un
de privat.
Des d’aquí els
agraeixo el tracte rebut.
Ara faltaria que toqués 'a cobrar' i ja seria tot rodó.
ResponElimina(Alba)
També estaria bé. Tens tota la raó!
ResponElimina