Et queda tan lluny aquell estiu del 1980 que et vas
passar les tardes estudiant llatí... Després dels vuit cursos d’EGB amb prou
bones notes, això sí, amb algun toc d’atenció per l’actitud d’aquella nena inquieta que eres,
les qualificacions a l’institut no eren cap meravella –ho saps-, però
treballaves prou com per no catejar-ne
cap. I va i el professor de llatí et deixa pel setembre aquella assignatura que
impartia, encara que no fos la seva especialitat.
Saps perfectament que el llatí de 2n de BUP, no “el vas”,
sinó que “te’l van” suspendre injustament. No t’agradava gens, no hi trobaves
cap sentit, però havies fet tot el que estava a les teves mans per aprovar-lo al juny. I et va tocar passar-te l’estiu dels setze anys omplint fulls de paper
amb declinacions i mots com rosa, rosae
o castrum, castrorum. I, amb el pare
al costat que, a més de donar-te un cop de mà, t’intentava convèncer de com n’era
d’important aquella llengua morta per a una persona de ciències ni que fos per elaborar un herbari, vas arribar al
setembre prou ben preparada com per aprovar amb un “bé” i passar neta al curs
següent.
Aquella va ser l’única vegada de la teva història
acadèmica que et va tocar estudiar a l’estiu. Més endavant, els exàmens de
setembre van desaparèixer del programa educatiu i, més encara, de la teva vida.
Ha estat molts anys més tard que els exàmens de setembre
s’han tornat a creuar en el teu camí. Us heu retrobat en un context totalment
diferent. Ara te’ls mires des d’una altra perspectiva. No t’afecten les tardes
d’estiu, però et toquen els nassos tot el mes de setembre. No els has de preparar,
ni passar, ni corregir, ni qualificar, però els pateixes tant o més que aquell
examen de llatí del setembre del 1980.
En la línia de modificar constantment la normativa del
sistema educatiu, després de molts anys de la seva desaparició, ja fa uns quants
cursos que s’han tornat a implantar els exàmens de setembre. Potser serveixen d’avís
als alumnes desmotivats, justets o frescos i els obliguen a acabar la feina que
no van fer abans de juny. No ho acabes d’entendre, però com que “no et paguen
per pensar”, no tens més remei que acceptar allò que algun tècnic ha decidit des
d’un despatx, segurament, molt allunyat de les aules.
Dubtes que puguin ser una mesura eficaç contra el fracàs
educatiu i, com a administrativa de centre, veus els exàmens de setembre com
els culpables del caos descomunal que regna durant tot aquest mes a la secretaria
de l’institut i com una mena de corcó que et priva de tenir la feina al dia. Perquè
dels exàmens de setembre en depèn el pas de curs –repetir o promocionar- i l’acabament
de l’etapa educativa. I l’acabament –o no- d’una etapa educativa condiciona la
matriculació a l’etapa següent. I en tot procés de matrícula hi ha unes fases “obligatòries”:
preinscripció, baremació, admissió i matriculació. De manera que, si en el
període ordinari, abans del tancament
d’estiu, vau tenir una feinada de ca l’ample, al setembre la història es
repeteix, amb menys volum, però amb més pressió perquè disposeu d’un espai de
temps molt més reduït i teniu més d’un centenar de professors esperant que
pugueu proporcionar-los les desitjades llistes, orles, adreces, telèfons,
autoritzacions, currículums i tota mena de detalls dels més de mil alumnes que
tindreu aquest curs que ja fa dies que ha començat.
Per això ara, trenta-sis anys més tard d’aquell examen de
llatí, continues detestant els exàmens de setembre.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Deixa el teu comentari...