Darrerament es
parla molt de la necessitat de desconnectar i d’evitar atendre consultes de la
feina fora de l’horari laboral. A França han acabat regulant
per llei que els treballadors puguin ignorar els e-mails, els missatges i
les trucades dels seus caps més enllà de l’horari laboral. L’article acaba amb
"podem admetre treball extra en circumstàncies excepcionals, però sempre
cal tornar al que és normal, que és desconnectar i deixar de ser a la feina de
forma permanent". Està molt bé que la llei protegeixi les persones de les
intromissions digitals relacionades amb la feina, però seria molt millor no haver
d’arribar a aquests extrems.
Algú pot pensar
que és poc habitual atendre consultes laborals en horari extra-laboral, però em
consta, pel que veig al meu entorn, que és molt i molt freqüent. Ho he
vist en autònoms, en treballadors per compte d’altri, en funcionaris... I fins
i tot en estudiants, si equiparem les consultes acadèmiques i la resolució de
dubtes i de treballs al que seria la feina en el món laboral. No deixa de ser una forma d’esclavatge modern
que, sens dubte, contribueix al mal humor i la irritabilitat que pateix la
nostra societat i que condueix a l’estrès i a l’ansietat, cada vegada més generalitzats.
Quan fa uns anys
vaig descobrir que podia vincular els meus correus electrònics -el de la feina
i el particular-, vaig pensar que em seria molt pràctic, ja que, obrint només
una bústia de correu, podria estar al dia de tots els afers. I ho va ser, de
pràctic, però allò era també una eina de doble tall. De mica en mica, sense
adonar-me’n, atenia assumptes de feina fora de l’horari laboral i, sense
acabar-ne de ser conscient, vaig arribar a trobar normal respondre correus de
la feina des del sofà de casa, fins que en una ocasió que vaig estar de baixa, una
mica per la meva manera de fer i una mica per la facilitat tecnològica, em va
ser molt difícil desconnectar [*]. En tot
cas, quan en vaig ser conscient, vaig prendre les mesures necessàries per
posar-hi remei i he de dir que no em va ser fàcil ni gratuït: em va costar
fer-me entendre i vaig patir unes conseqüències tan desagradables com
indesitjables.
Recentment he
posat ordre a les meves bústies de correu i he desvinculat les adreces
electròniques, marcant una clara separació entre les comunicacions d’àmbit
laboral i les d’àmbit personal. Aquesta mesura m’ha produït una immediata i
agradable sensació d’odre, netedat i alleujament. Sembla mentida que un
simple clic pugui aportar tant de benestar.
[*]Aquells que es creuen en el dret de menysprear els treballadors públics,
haurien de saber que a molts funcionaris també ens costa desconnectar. El meu entorn laboral n'és ple!
Jo tinc molt clar que no em paguen per treballar fora del meu horari
ResponElimina