dimarts, 6 de desembre del 2016

Calendari d’Advent

Són molts els costums i les tradicions del temps d’Advent, els dies compresos entre el Nadal i el quart diumenge que el precedeix. Molts són d’origen pagà i estan més relacionats amb el fet d’invocar el retorn de la llum i de la calor, que no pas amb el Nadal pròpiament dit. Les religions es van apropiar d’aquests costums i, actualment, també ho ha fet el consumisme.
Entre aquests costums hi trobem la Corona d’Advent, feta amb branques d’avet i elements decoratius entre els quals hi ha espelmes, una per a cada diumenge que precedeix el Nadal, i el conegut i popular Calendari d’Advent.


De Calendaris d’Advent n’hi ha molta diversitat, tant pel que fa  al material de què estan fets (paper, cartró, fusta, roba...), com al contingut que ens ofereixen (regals, estampes, postals, bons desitjos,  xocolatines...), l’estil (nòrdic, americà, català...) o la manera d’obtenir-lo (compra, confecció casolana, regal...). D’uns anys ençà s’ha estès molt el costum d’instal·lar un Calendari d’Advent a les aules d’educació infantil i a les llars catalanes.  Tot i que n’hi ha de vulgaris, n’hi ha de molt originals, fets amb molt de gust i molta traça.
El Calendari d’Advent no forma part dels costums nadalencs de la meva infància i he de dir que quan les meves filles me’n van parlar –o me’l van demanar- per primera vegada, em va semblar que era una manera absurda d’anticipar-nos al Nadal i permetre que el seu vessant més consumista formés part del nostre dia a dia. Renunciant als meus principis “anti-moltes-coses, vaig permetre l’entrada, a casa nostra, d’una versió senzilla, laica i llaminera del Calendari d’Advent. Tot i que les xocolatines que sortien de les finestretes diàries ens les menjàvem els adults –les nenes no eren gens llamineres-, cada matí tenien una gran il·lusió per obrir la finestreta del dia.
Fa uns anys, vaig tenir coneixement de l’existència del Calendari d’Advent, un blog que només s’actualitza durant aquest període de temps. La seva creadora-administradora l’obre a tothom que hi vulgui participar i s’hi publiquen entrades de contingut i temàtica diversos: contes, costums, manualitats, entreteniments, notícies, suggeriments... Tot i que la seva creadora es manifesta creient i practicant, el blog és obert a tot tipus de continguts. Ja té una mica d’història, existeix des de l’any 2007 i  l’any 2011 va ser esmentat a l’espai Internet de TV3.
Escorniflaire com sóc, així que en vaig tenir coneixement, vaig mirar de què es tractava i vaig demanar per participar-hi. De seguida vaig sentir-me benvinguda i, de moment hi he enviat un parell o tres d’entrades. Avui s’hi ha publicat la meva col·laboració d’enguany.
Confesso que, durant els dies que el blog està actiu, em noto una mica impacient per llegir la publicació diària. Deu ser un símil de la il·lusió dels més petits per destapar la finestreta diària del seu Calendari d’Advent.
Ja ho diuen, ja, cada cosa a son temps, naps i cols a l’Advent!



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Deixa el teu comentari...